تلاش های وزارت جهاد كشاورزی در عرصه های مختلف
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این عملكرد حاكی از آن است كه تلاشهای ارزشمندی در عرصه های مختلفی نظیر افزایش تولیدات داخلی، افزایش صادرات، ارایه تسهیلات ارزان قیمت، ایجاد اشتغال، حمایت از تولیدكنندگان، تولید با كیفیت و توسعه بخش كشاورزی صورت گرفته است.

** تولید 107 میلیون تن محصولات كشاورزی طی سال جاری

طی سال جاری تولید محصولات كشاورزی 107 میلیون تن بوده كه پیش بینی می شود سال آینده این رقم به 118 میلیون تن افزایش یابد تا به ركورد جدیدی در تولید محصولات دست پیدا كنیم.

همچنین قرار است در فصل زراعی جدید، میزان تولید غلات 10 درصد افزایش یابد، این یك گام دیگر به سمت خودكفایی كامل در بخش كشاورزی است.

** میانگین نرخ رشد بخش كشاورزی 9 درصد شد

طی سال جاری میانگین نرخ رشد كلان بخش كشاورزی به 9 درصد رسید كه پیش بینی می شود این رقم برای سال آینده نیز تداوم یابد.

در بحث هدفمندی یارانه ها امسال اعتباری در حدود 200 میلیارد تومان برای اصلاح ساختار مصرف انرژی و آب اختصاص یافت كه در قالب تسهیلات ارزان قیمت به كشاورزان ارایه شد.

** افزایش 25 درصدی شاخص سلامت غذا در بخش كشاورزی

با توجه به سیاست های جدید وزارتخانه مصرف سموم و كودهای شیمایی كاهش یافته و قرار است در طول برنامه پنجم توسعه شاخص سلامت غذا در بخش كشاورزی به 25 درصد ارتقاء یابد.

در بحث تولید محصول سالم، سال گذشته بیشتر از روش های بیولوژیك از جمله مصرف كودهای بیولوژیك و برای مبارزه با آفات و بیماری ها از ریشه بیولوژیك استفاده شد كه برای سال های آینده نیز این روند ادامه می یابد.

در این راستا برای مبارزه با آفات سیب درختی، پنبه و انگور با روش های بیولوژیك دستاوردهای جدید ارایه شده است كه به افزایش تولید این محصولات بیش از گذشته كمك می كند.

همچنین از سال 84 تاكنون، مصرف سموم و كودهای شیمیایی در بخش كشاورزی حداقل 25 درصد كاهش یافته است.

مصرف سم برای بسیاری محصولات از جمله شیر، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، ماهی قزل آلا و برخی محصولات باغبانی كه به روش سنتی تولید می شوند، به كار گرفته نمی شود.

در حال حاضر كیفیت برخی محصولات باغی كشور از استانداردهای جهانی فراتر رفته و به همین دلیل شاهد استفاده محصولات كشاورزی ایران در سطح دنیا هستیم.

سال گذشته 5.1 میلیارد دلار انواع محصولات خام و فرآوری شده بخش كشاورزی به خارج از كشور صادر شده است.

** عدم نیاز وزارت جهاد به واردات برای تامین میوه شب عید امسال

بر اساس آمار و گزارشات وزارت جهاد كشاورزی، تولید مركبات در كشور از وضعیت مناسبی برخوردار بوده و برای تامین میوه شب عید نیازی به واردات وجود نداشته است.

بنا بر تصمیم دولت، برای تنظیم بازار، میوه مورد نیاز شب عید از تولیدات داخلی تامین و به بازار مصرف عرضه شده است.

با افزایش تولیدات باغی به مرز 17.5 میلیون تن رسید و عملیات مطلوب ذخیره سازی، برای تامین میوه مورد نیاز شب عید مشكلی وجود ندارد.

در این راستا وزارت جهاد كشاورزی به ذخیره سازی احتیاطی برخی مركبات همچون سیب، پرتقال و نارنگی اقدام كرد.

همچنین طی سال جاری كشور از لحاظ تولید پرتقال نیز از وضعیت خوبی برخوردار بوده است.

** اجرای طرح الگوی كشت در برخی استان ها

در راستای اجرای طرح الگوی كشت در كشور، شرایط كشت سنتی كشاورزان مورد توجه قرار گرفته و برنامه های الگوی كشت به استان های كشور ابلاغ شده كه در برخی استان ها قراردادهایی مبنی بر خرید تضمینی برخی محصولات همچون سیب زمینی و پیاز انجام شده است.

** بیش از یك میلیون هكتار از اراضی كشور به آبیاری تحت فشار مجهز شد

طی این مدت یك میلیون و 100 هزار هكتار از زمین‌های زراعی كشور به آبیاری تحت فشار مجهز شده‌ است و پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه 3.5 میلیون هكتار از اراضی مستعد كشور به آبیاری نوین مجهز شود.

** امسال بخش عمده اعتبارات به عملیات زیربنایی آب و خاك اختصاص یافت

طی سال جاری بخش عمده این اعتبارات به عملیات زیربنایی آب و خاك و آبخیزداری اختصاص یافته است كه توسعه و افزایش فعالیت ها در بخش زیربنایی منجر به افزایش بهره وری و توسعه بخش كشاورزی می شود.

علاوه بر منابع صندوق توسعه ملی نیز در سال 90 حدود یك هزار میلیارد تومان از محل كمك های فنی اعتباری در زمینه عملیات آب و خاك، توسعه باغات، مكانیزایسون، محصولات زراعی و گلخانه ای، تولیدات دام و طیور، صنایع تبدیلی و تكمیلی و فرآوری توسط بانك های عامل در اختیار بهره برداران بخش كشاورزی قرار گرفت.

همچنین طی سال جاری از محل منابع هدفمندی یارانه ها نیز بالغ بر 740 میلیارد تومان در اختیار وزارت جهاد كشاورزی قرار گرفت كه تاكنون 60 درصد منابع آن جذب شده است.

در سال جاری علاوه بر بودجه سالانه در بخش بهره‌وری آب بیش از 11 هزار میلیارد ریال اعتبار در اختیار بخش كشاورزی قرار گرفته است.

** تقسیط و بخشش جرایم بدهی معوق كشاورزان

بر اساس بند 28 ماده واحده سال 90، به هیات مدیره بانك ها اجازه داده شد تا جرایم بدهی معوق بدهكاران و تولیدكنندگانی كه توانایی پرداخت بدهی معوقه خود را ندارند، بخشیده شود و سود كارمزد و اصل تسهیلات به صورت تقسیط پنج ساله دریافت شود.

در این راستا بالغ بر یك هزار میلیارد تومان از بدهی معوق بهره برداران بخش كشاورزی تعیین تكلیف شد.

بر اساس قراردادی بین وزارت جهاد كشاورزی و كمیته امداد امام خمینی(ره) حدود 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانكی ارزان قیمت در راستای حمایت و توانمندسازی مددجویان و خانواده های روستایی در اختیار كمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گرفته است.

** تامین 94 درصد تولیدات كشاورزی در داخل

طی سال جاری، 94 درصد تولیدات كشاورزی مورد نیاز كشور در داخل تامین شد.

با افزایش بهره وری بخش كشاورزی می توانیم سال آینده شاهد خودكفایی این بخش در تولید بیشتر محصولات كشاورزی باشیم.

** اختصاص حدود 2 هزار میلیارد ریال برای جبران خشكسالی و حوادث غیرمترقبه

در راستای جبران خسارات ناشی از خشكسالی و حوادث غیر مترقبه در كشور مبلغ بر 1950 میلیارد ریال اعتبار به 11 استان كشور اختصاص یافت.

این مبلغ به استان های هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، كرمان، آذربایجان غربی، اصفهان، تهران، یزد، سیستان و بلوچستان و مازندران اختصاص یافته است.

** صدور شناسنامه كشاورزی برای بهره برداران

در راستای حمایت از تولیدكنندگان، اطلاعات بهره برداران در شناسنامه كشاورزی ثبت و صادر شده است تا مشخص شود هر تولیدكننده ای در زمینه تولید چه محصولاتی فعالیت دارد كه همین امر به افزایش تولید و بهره وری بخش كشاورزی كمك می كند.

** محصولات كشاورزی گواهی سلامت دریافت كردند

همچنین امسال وزارت جهاد كشاورزی به منظور تولید سالم و با كیفیت، به صدور گواهی سلامت برای محصولات كشاورزی با كیفیت و استاندارد اقدام كرد.

** افزایش 30 درصدی اعتبار بخش كشاورزی

برای سال آینده یك هزار و 138 میلیارد تومان اعتبار علاوه بر بودجه موجود از سوی دولت و شورای عالی آب به بخش كشاورزی اختصاص یافت كه نسبت به سال جاری 30 درصد افزایش را نشان می دهد.

بر اساس بودجه سال 90 مبلغ سه هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار تملكی ملی جدای از اعتبارات استانی در اختیار بخش كشاورزی و دستگاه های تابعه قرار گرفت.

72 درصد اعتبارات تملك دارایی ملی بودجه سال 90 به بخش كشاورزی اختصاص یافته و مابقی نیز تا پایان سال مالی تخصیص می یابد.

در طول برنامه چهارم توسعه تا سال 89 مجموع اعتبارات تملك دارایی ملی در بخش كشاورزی حدود هفت هزار میلیارد تومان بوده، در حالی كه بودجه اختصاص یافته سال 90 به مبلغ سه هزار و 200 میلیارد تومان نسبت به سال گذشته 45 درصد رشد را نشان می دهد.

برای سال آینده از محل هدفمندی یارانه ها نیز اعتبارات خوبی به بخش كشاورزی اختصاص خواهد یافت.

توسعه زیرساخت های بخش كشاورزی یكی از خلاء های چند دهه گذشته در بحث آب و خاك بوده كه با اختصاص اعتبار موجود فعالیت های خوبی در این بخش انجام می شود.

برای سال آینده این اعتبار در زمینه توسعه سامانه های نوین آبیاری، توسعه شبكه های آبیاری زهكشی، طرح های انتقال آب با لوله، لایروبی و مرمت قنوات به كار گرفته می شود.

همچنین علاوه بر توسعه زیرساخت ها، توسعه مكانیزاسیون، توسعه شیلات، افزیش تولیدات شیلاتی، پرورش ماهی در قفس، پرورش ماهیان خاویاری، آبخیزداری، توسعه صادرات محصولات كشاورزی، زراعی، باغی و مواد پروتئینی در اولویت برنامه های سال آینده قرار دارند.

** افزایش تعدادی ردیف بودجه جدید در بودجه سال 91

با پیگیری های وزارت جهاد كشاورزی در بودجه تملك دارایی ملی سال 91 تعدادی ردیف بودجه جدید اضافه شد.

در این راستا لایحه بودجه سال 91 بخش كشاورزی نسبت به بودجه تخصیصی سال 90 ، 30 درصد افزایش داشته است.

از محل ردیف بودجه جدید مبلغ 100 میلیارد تومان در قالب ردیف جدید برای تامین و افزایش سرمایه صندوق توسعه بخش كشاورزی، مبلغ 100 میلیارد تومان در قالب حمایت مالی از شركت های فنی و مشاوره ای بخش كشاورزی، منابعی از محل فروش املاك وزارت جهاد كشاورزی تا سقف 150 میلیارد تومان در اختیار صندوق توسعه ملی بخش كشاورزی قرار می گیرد.

همچنین مبلغ پنج میلیارد تومان برای اطلاع رسانی، كنترل سلامت و كیفیت محصولات باغی و زراعی برای حمایت از تولیدات گیاهی، مبلغ 30 میلیارد تومان برای تهیه واكسن و واكسیناسیون دام به سازمان دامپزشكی كشور، مبلغ 3 میلیارد تومان برای نظارت شرعی بر ذبح و صید در ردیف بودجه جدید به این بخش اختصاص یافته است.

برای سال 91 نیز 20 درصد منابع صندوق توسعه ملی كشور به بخش آب و كشاورزی اختصاص می یابد.

همچنین توسعه عملیات زیربنایی پروژه های آب و خاك و آبخیزداری در اولویت برنامه های سال آینده این وزارتخانه قرار گرفت.

برای سال آینده فرآوری محصولات كشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی و تكمیلی مورد توجه قرار می گیرد.

ایجاد زمینه مناسب برای صادرات بیشتر تولیدات مازاد داخلی با همكاری دستگاه های ذیربط نیز در دستور كار برنامه های سال آینده وزارت جهاد كشاورزی قرار دارد.

دولت برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری بین 35 تا 40 میلیون ریال در هر هكتار به كشاورزان یارانه پرداخت كرد و در واقع حدود 85 درصد هزینه‌های احداث و اجرای شبكه‌های نوین آبیاری از سوی دولت و به صورت بلاعوض به كشاورزان پرداخت شد.

همچنین وزارت جهاد كشاورزی روش‌های گذشته همچون توزیع كود، سم و سوخت ارزان در بخش كشاورزی را فاقد كارایی دانست و در این راستا امكانات موجود را به سمت توسعه زیرساخت‌ها، استفاده از فن‌آوری‌های نوین، افزایش بهره‌وری، كاهش هزینه‌ها و افزایش تولید سوق داده است، چرا كه امروز مصرف كنندگان به دنبال محصولات با كیفیت و ارزان هستند.

اقتصام**9186/1594





:: برچسب‌ها: گل , آبی ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: